Web Analytics Made Easy -
StatCounter

Het Cambridge Dieet: Goed of Slecht voor Afvallen?

Het Cambridge dieet stamt uit de jaren 70 en is in de gelijknamige stad ontwikkeld door de voedingswetenschapper Dr. Alan Howard. De theorie achter dit dieet is een combinatie van zo weinig mogelijk calorieën, koolhydraten en vetten. Dit moet dan worden gecompenseerd met het eten van voornamelijk eiwitrijke maaltijdvervangers. De hoeveelheid calorieën wordt beperkt tot slechts 500 of 800 per dag. Je lichaam zal hierdoor extra brandstof nodig hebben. Omdat het lichaam koolhydraten als eerste wil gebruiken, maar deze niet aanwezig zijn, zal het overgaan op het gebruik van opgeslagen lichaamsvetten waardoor je zal gaan afvallen.

Het Cambridge dieet is derhalve in feite een mix van een caloriearm dieet en een koolhydraatarm dieet.

Het Cambridge Weight Plan

Cambridgedieet3Het dieet en de bijbehorende voedingsmiddelen koop je niet in een winkel. Deelnemers krijgen persoonlijke begeleiding van een consulent die een ervaringsdeskundige is en zelf door middel van dit dieet hun streefgewicht hebben behaald en nadien specifiek zijn geschoold. In Nederland zijn er ruim 400 consulenten beschikbaar. Behalve persoonlijk contact is de consulent ook altijd te bereiken op momenten dat de deelnemer het moeilijk vind om het dieet vol te houden. Hierdoor wordt de kans op een terugval verkleind.

Samen met de consulent spreek je een streefgewicht af en om te voorkomen dat na afloop van het dieet de kilo’s er weer aankomen is er een stappenplan ingebouwd waarmee de levensstijl en eetgewoonten aan de orde komen.

Wat krijg je te eten?

Via de persoonlijke consulent ontvang je maaltijdvervangers die voor het 500 Kcal programma bestaan uit caloriearme repen, soep, pap en maaltijd shakes, uitgevoerd in diverse smaken. Dit zijn voornamelijk eiwitshakes. Het 800 Kcal programma bevat ook warme maaltijden, milkshakes en een yoghurtdrank. Deze producten worden voor drie weken gebruikt, waarna er een tussenweek wordt ingelast waarbij een lichte avondmaaltijd mag worden genuttigd. Hierdoor wordt de darmfunctie positief gestimuleerd. De producten kosten de deelnemers ongeveer €50 per week en omdat alle noodzakelijk voedingsstoffen erin zijn verwerkt moeten er geen extra voedingssupplementen worden gekocht.

Bij het Cambridge dieet maak je dus gebruik van vele maaltijdvervangers, die door de producent zelf worden vervaardigd. Naar stelling van de consulenten bevatten deze maaltijdvervangers alle juiste voedingsstoffen die je nodig zou hebben tijdens het afslanken. Deze maaltijden krijg je opgestuurd en zitten bij de deelnameprijs.

Cambridgedieet2Is de Cambridge methode veilig?

Gewoonlijk wordt een minimale inname van 1200 Kcal per dag geadviseerd, ook als er een dieet wordt gevolgd. Het Cambridge dieet valt dan ook onder de categorie crash diëten. Wanneer derhalve minder dan 1200 Kcal per dag binnenkrijgt kan het lichaam sterk gaan protesteren. Op de lange termijn is dit zelfs gevaarlijk. Hierom raden we aan het dieet niet te lang te volgen.

Tijdens het dieet kan de deelnemer last krijgen van lusteloosheid, hoofdpijn, duizeligheid, misselijk voelen en obstipatie of diarreeklachten. Het is hierdoor ook verstandig om zelf te beoordelen of er tijdens het dieet normaal gewerkt kan worden, of dat de auto ook veilig kan worden bestuurd.

De voordelen van het Cambridge dieet

Het Cambridge dieet heeft een aantal noemenswaardige voordelen, waaronder:

  • Het is een snelle methode om af te vallen.
  • Je hoeft zelf geen calorieën te tellen.
  • Je krijgt je dieet via een persoonlijke consulent.
  • Er is persoonlijk contact met de consulent.
  • De consulent is zelf een ervaringsdeskundige.
  • Er is aandacht voor het eet- en leefpatroon tijdens de afbouw van het dieet.

De nadelen van het Cambridge dieet

Het is echter niet alleen een voedingsplan met voordelen. Een aantal opvallende nadelen van het Cambridge dieet zijn:

  • Het is een crashdieet.
  • Je krijgt weinig normaal voedsel te eten, voornamelijk maaltijdvervangers. Hierdoor is het na het dieet lastiger voor je lichaam om te wennen aan normale voeding.
  • Het eetpatroon moet veranderen anders komen de kilo’s snel terug. Hiervoor biedt het dieet echter weinig houvast.
  • Er kunnen lichamelijke klachten ontstaan.
  • Het is een streng dieet waarvoor je ook een sterke motivatie moet hebben. Het is niet eenvoudig om het dieet vol te houden.
  • Het is niet geschikt voor mensen met ernstig overgewicht (BMI > 30) in verband met gezondheidsrisico’s.

Is het Cambridge dieet iets voor jou?

Cambridgdieet5Als je bovenstaande leest dan ontdek je zowel de voor- als de nadelen van het Cambridge dieet. Deze relatieve voordelen of nadelen zijn niet voor iedereen hetzelfde. Wees hier bewust van en bedenk vooraf eerlijk of dit dieet echt iets voor jou zal zijn. Als het antwoord ja is, met de overtuiging dat je gedurende het dieet met weinig calorieën kan functioneren, en dat je eetpatroon echt zal veranderen, dan is het dieet mogelijk geschikt voor jouw situatie.

Een sterk punt is de inzet en beschikbaarheid van de consulenten die zelf een positieve ervaring hebben met het dieet. Dat geeft vertrouwen en door het persoonlijke contact en de directe bereikbaarheid, krijgen de deelnemers het gevoel dat er niet alleen voor staan. Aan de andere kant is het Cambridge dieet weinig structureel in de zin dat het voor een langere periode moeilijk is vol te houden en zelfs ongezond is. Het heeft een (te) sterke focus op het minderen van calorieën in plaats van het veranderen van je voedingspatroon.

Al met al heeft het Cambridge dieet sterke nadelen die niet makkelijk kunnen worden opgelost. Vooral het feit dat dit een sterk caloriearm dieet is geeft te veel problemen voor een grote groep mensen. Het biedt weinig oplossing voor stelselmatige voedingsproblemen op de lange termijn. In dit opzicht ben je dus beter af met een caloriearm dieet met begeleiding zoals NewFigure of Weight Watchers. Anderzijds kun je voor een goed eiwitrijk dieet gaan.

Over Simone Jansen

Simone Jansen is personal trainer en heeft al ruim 10 jaar ervaring in de sport- en fitnessbranche. Ze is o.a. bekend van BNR Radio en VIVA.

1 gedachte over “Het Cambridge Dieet: Goed of Slecht voor Afvallen?”

  1. Hoi ik wil graag 15 of 20 kilo in 2 maanden tijd afvallen is dat realistiche zo ja wat zijn de prijzen die hier aan verbonden zijn en wanneer kan ik er mee beginnen trouwens
    Ik heb in het verleden ook een longenbolie gehad is dit dieet dan wel verstandig

    Beantwoorden

Plaats een reactie